עבודה במשמרות בעולם המודרני

בעולם העבודה המודרני אנו עדים לאחוז הולך וקטן של עבודה במנגנון המסורתי של שמונה-חמש ועליה בדפוסי שעות עבודה חדשים ומגוונים שבראשם עבודה במשמרות.

הסיבות לכך נעוצות בתהליכים חברתיים-כלכליים שאנו עוברים בעולם בעשורים האחרונים, ואנו נמנה כאן כמה מהם:

גידול משמעותי בארגונים קמעונאיים ובחנויות
בעשורים האחרוניםֿ החברה שלנו הפכה להיות צרכנית יותר ויותר והקניה הפכה לבילוי מועדף. ברור ששמונה וחצי/תשע שעות עבודה של עובד אינן יכולות ׳לספק את הסחורה׳ ולאפשר לצרכנים לקנות ולעסקים לתפקד כמו שצריך. ולכן רשתות קמעונאיות צריכות להחזיק לפחות שתי משמרות עבודה ביום. דוגמה טובה לכך הן רשתות מזון, רשתות בגדים, חנויות מוצרים לבית וכדומה.

תרבות פנאי של בילויים , אוכל ושתיה
האדם המודרני החל למלא את זמן הפנאי שלו בבילויים דוגמת מסעדות ובתי קפה שהלכו והתרבו בשנים האחרונות והפכו גם הם לבילוי מועדף משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה, כולל סופי שבוע וחגים כמובן. מדובר בסוג של תעשיה שפועלת בשתיים-שלוש משמרות ביום ומחייבת משמרות גם בסופי השבוע.

עבודה מהבית
המהפכה הטכנולוגית שעברנו בעשורים האחרונים בעולם כולו ובעולם העבודה בפרט, בזכות התפתחות המחשבים והטלפונים, הביאה לדפוס הולך וגדל של עבודה מהבית. בנוסף, תהליך הגלובליזציה וקיום עסקי עבודה בין כל מדינות העולם, הביאו להבנה שעבודה מהבית הינה הכרחית על מנת לגשר על הפרשי השעות ומתן מענה ללקוחות מרחבי העולם. חדירה מאסיבית לשוק העבודה של תפיסת ה-  Work-life-balance, על פיה יש למצוא איזון נכון בין חיי הבית לחיי העבודה, חידדה גם היא את הצורך בעבודה מהבית. כל התופעות הללו הולידו דפוס עבודה של עבודה במשמרות מהבית, המאפשר לתת מענה מקומי ללקוחות ושותפים בחלקים אחרים של העולם (כמו ארצות הברית והמזרח הרחוק) בשעות היום שלהם.

שרות לקוחות
תודעת שרות לקוחות גבוהה היא תוצר נלווה לגידול בטכנולוגיה ובתרבות הצריכה.  חברות הנותנות שרותי טלפון, אינטרנט וטלוויזיה למשל, מחויבות לתת שרות לקוחות ומענה טכני ללקוחותיהן, לעיתים אפילו 24 שעות ביממה, כלומר, יש בהן צורך לשלוש משמרות עבודה ביום.

תעסוקה בגיל השלישי
תוחלת החיים בעשורים האחרונים עלתה בעוד 10-12 שנים ואנשים רבים חיים עד גיל 90 ויותר. מבוגרים רבים רוצים וצריכים להמשיך לעבוד על מנת לכלכל עצמם ולמלא את הזמן הפנוי שלהם. אנשים שסיימו לגדל את הילדים ופנויים ברוב שעות היממה מוכנים לעבוד החל מהשכם בבוקר ועד השעות מאוחרות בלילה, מה שמחייב שוב – עבודה במשמרות. ישנם גם עובדים בגיל השלישי שמעדיפים לעבוד שעות מעטות יותר מיום עבודה מלא, ולכן ארגונים רבים (כמו קופות החולים וחברות שמירה למשל) מעסיקים אותם במשמרות.

התפתחות תחום התעופה
התפתחות עולם התעופה והוזלת כרטיסי הטיסה הביאו לגידול משמעותי בטיסות ובנמלי התעופה בכל רחבי העולם. טיסות כידוע מתרחשות כל השנה ובכל שעות היממה ולכן כל תחום התעופה הגדיל משמעותית את הסקטור של עבודה במשמרות באוויר ועל הקרקע.

תהליכים חברתיים כלכליים אלה, התפתחות הטכנולוגיה בכל התחומים והפקקים בכבישים שהולכים ומחמירים, הביאו לעליה אדירה בקרב העובדים במשמרות. היום ניתן למצוא דפוסים שונים של עבודה במשמרות בבתי חולים ובמוסדות רפואיים שונים, בתעשיה, ברשתות קמעונאיות, בחברות אבטחה, במוקדי שרות ועוד.

ואיך אנחנו משתלבים בכל אלה?

Otipo היא מערכת שצמחה מתוך צורך של מתמחה בכיר באסף הרופא לשבץ משמרות למתמחים באחריותו. המתמחה הבכיר, שהיום הוא כבר רופא ילדים בעל שם, מצא את עצמו מבזבז זמן רב ואנרגיה על שיבוץ המשמרות בכל שבוע, כשהוא מתקשה לשקלל גם את מגבלות בית החולים וחוקי המדינה בשיבוץ (אסור למשל היה לעבוד שני סופי שבוע רצופים, או לעשות תורנות גם בשישי וגם בשבת). Otipo היא מערכת ממוחשבת שמאפשרת להוציא לפועל עבודה במשמרות בצורה ישירה, מאוזנת והוגנת. מנוע השיבוץ החכם של Otipo משקלל את הגדרות המנהל ומגבלות העסק שמוזנים אליו (בדרך כלל בהזנה הראשונית באופן חד פעמי), וכמובן את זמינות העובדים כפי שהיא נשלחת למערכת דרך האפליקציה. המערכת לוקחת בחשבון את כל אלה ומוודאת שכל עובד את מקבל מה שביקש בזמינות.

המערכת החכמה של Otipo מצעידה את הארגונים והעסקים שמשתמשים בה קדימה ומאפשרת להם להפסיק לבזבז זמן יקר על הטפל, ולהתרכז במה שחשוב באמת כמו רווחת העובדים, שרות הלקוחות והגדלת שורת הרווח.