איך משפרים יחסי עובד מעביד ומפחיתים תחלופת עובדים

מעסיקים ומנהלים של צוותי עובדים עומדים בפני אתגרים רבים שבראשם תחלופת העובדים.
מצד אחד תחלופת עובדים גבוהה עולה לחברה הרבה כסף ומשאבים: גיוס עובדים חדשים, לימוד ואימון שלהם ופגיעה באיכות העבודה ואפילו בשורת הרווח בגלל חוסר הנסיון של עובד חדש. מצד שני, מעסיקים או מנהלים שיש להם עובדים ותיקים מאוד צריכים לוודא שיש לעובדים האלה ענין בעבודה, שהם מצליחים להמציא עצמם מחדש בתפקיד ושומרים רוב הזמן על איכות עבודה טובה ותפוקות גבוהות. בשני המקרים מדובר באתגר לא פשוט.

בתעשיית ההייטק יש תחלופה גבוהה יחסית, שנחשבת חיובית, כיוון שמדובר בעובדים עם מומחיות טכנולוגית ספציפית שיכולים לעבור ממקום ולמקום ולשפר תנאים בקלות יחסית כל כמה שנים. לרוב מדובר בחברות עשירות שיכולות להרשות לעצמן את התחלופה הזו מבלי לפגוע ברווחים.

בתעשיות שאינן הייטק, וביחוד בעולם הקמעונאות ושרות הלקוחות, אנו עדים לתחלופה גבוהה מאוד של עובדים שבוודאי פוגעת ברווחיות העסק ויש לכך ארבע סיבות מובהקות, לפי הסדר הזה:

  1. עובד שלא מסתדר עם הממונה או הממונים עליו לא יישאר בעבודה.
  2. שגרה ושעמום ללא התפתחות, התקדמות או אתגר כלשהו יובילו לחוסר ענין בתפקיד, לתסכול ולעזיבה מהירה של העובד.
  3. עובד שלא מוצא עצמו חברתית או שעובד עם ״זאבים״ סביבו יתקשה לקום בבוקר עם חיוך לעבודה ויעזוב במהרה.
  4. וכמובן כסף. עובד שאינו מתוגמל מספיק או לא מקבל העלאה בשכר לאחר תקופת עבודה ממושכת יעזוב.

התופעה מתחזקת בחברות שיש בהם דפוסי עבודה במשמרות. רשתות מזון, שרות לקוחות, מוקדים טכניים, וחברות אבטחה הם דוגמאות לארגונים שסובלים מתחלופת עובדים גבוהה יחסית. הסיבות לכך יכולות להיות כל אחת מן הסיבות שציינו למעלה, ואך בעיקר בגלל שעובדי משמרות מרגישים פחות מחויבים למקום העבודה (הרי ניתן למצוא להם לרוב תחליף) והם חשים שמישהו אחר מנהל להם את הזמן כי מנהל המשמרת עושה סידור עבודה ומשבץ אותם ״איך שבא לו״.
בדיוק בשל הסיבות הללו פיתחנו את Otipo. מערכת של אתר ואפליקציה לסידור וניהול אוטומטי של משמרות המאפשרת לעובד לקחת חלק בעריכת השיבוץ ובניהול ההחלפות ותקשורת תמידית עם חברי הצוות ואחראי השיבוץ דרך האפליקציה בנייד.

איך זה מחזק את החיבור של העובדים לארגון אתם שואלים? העובד שולח זמינות דרך הנייד מדי שבוע עם המשמרות שהוא מעונין לעבוד בהן. המערכת מסדרת בעזרת אלגוריתם חכם משמרות ״פייריות״ שמתחשבות ברצונות ובבקשות של כל הצוות. אחרי אישור של אחראי השיבוץ הסידור מתפרסם לניידים של הצוות דרך האפליקציה (או במייל). אם אחד העובדים מעונין להחליף משמרת הוא מאתר בקלות דרך המערכת מי פנוי להחליף אותו ומבצע זאת במהירות ובקלות.

כל הפעולות האלה נותנות לעובד תחושה של שליטה מלאה על הזמן שלו (ולא מישהו אחר מחליט בשבילו) ושהרצונות שלו נלקחים בחשבון בצורה הוגנת. המערכת חדשנית ״ומגניבה״ ומקפיצה את הארגון והיחס לעובדים בכמה רמות למעלה.

המערכת לסידור משמרות אוטומטי חכם של Otipo היא פתרון שלוקח בחשבון את טובת העובדים, טובת המנהל האחראי ותפוקת העסק בו-זמנית.